박정원 (b. 1981, Korea)
박정원은 불완전한 인간의 심리와 타인과의 관계에서 오는 딜레마를 주제로, 드로잉, 수채화, 유화 등 다양한 회화 매체를 통해 작업해 왔다. 초기 작업에서는 인간의 육체와 심리를 극적이고 몽환적인 인물화로 표현했으며, 최근에는 자연물과 일상적 풍경으로 표현의 대상을 확장해 왔다. 이번 《내면의 초상》전에서는 자전적 이야기이자 동시대 인물들의 내적 갈등을 섬세하게 담아낸 펜 드로잉 30여 점과, 한 인물의 섬세한 감정의 변화를 꽃이 서서히 시들어가는 모습으로 재현한 <Broken flower> 연작 세 점을 선보인다. 작가는 눈에 보이지 않아 불편했던 인간의 감정을 시각적으로 풀어내며, 오히려 이 불안의 대상들로 부터 해방감을 느끼고자 한다.
박정원(b. 1981)은 국민대학교에서 미술학 학사와 석사 학위를 취득했으며, 현재 부산에서 거주하며 작업을 이어가고 있다. 주요 개인전으로는 <자전거 소녀 Bicycle Girl>(다빈치 갤러리, 2006), <미술적 순간, 마술적 순간>(가나아트스페이스, 2006), <슬픈 몸 Sorrowful Body>(플레이스막, 2016), <스틸라이프 Still Life>(플레이스막, 2017), <아름다운 엉망 Beautiful Mess>(플레이스막, 2017) 등이 있다. 주요 그룹전으로는 <오늘, 내일>(가나아트스페이스, 2015), <목욕탕 사람들>(롯데갤러리 대전, 2017), <큐레이터@부산>(오픈스페이스 배, 2018), <Two Day>(위켄드갤러리, 2018), <소소하지만 소중한>(신세계갤러리 부산, 2020), <오! 센티멘털>(가나아트 부산, 2022), <The New Gardening>(도시파빌리온 부산, 2022), <전술적 실천>(부산현대미술관, 2024) 등이 있다.
Bac Jungwon (b.1981, Korea) explores the themes of imperfect human psychology and the dilemmas arising from relationships with others through various painting media, including drawing, watercolor, and oil painting. Initially, her work focused on depicting the human body and psyche through dramatic and dreamlike portraits. More recently, she has broadened her focus to include natural objects and everyday landscapes. In this exhibition Inner Portrait, she presents over 30 delicate pen drawings that capture autobiographical stories and the inner conflicts of contemporary individuals, as well as three pieces from the Broken Flower series, which represent the subtle emotional changes of a person through the gradual wilting of a flower. The artist aims to visually express emotions that are uncomfortable because they are invisible, seeking a sense of liberation from these sources of anxiety.
Bac Jungwon (b. 1981) earned her bachelor's and master's degrees in Fine Arts from Kookmin University and currently resides and works in Busan. Her major solo exhibitions include Bicycle Girl (Da Vinci Gallery, 2006), Artistic Moments, Magical Moments (Gana Art Space, 2006), Sorrowful Body (Place Mark, 2016), Still Life (Place Mark, 2017), and Beautiful Mess (Place Mark, 2017). Her notable group exhibitions include Today, Tomorrow (Gana Art Space, 2015), Bathhouse People (Lotte Gallery Daejeon, 2017), Curator@Busan (Open Space Bae, 2018), Two Day (Weekend Gallery, 2018), Small but Precious (Shinsegae Gallery Busan, 2020), Oh! Sentimental (Gana Art Busan, 2022), The New Gardening (Urban Pavilion Busan, 2022), and Tactical Practices (Busan Museum of Contemporary Art, 2024).